Wat zien we?
Het aantal nieuwe personenwagens ingeschreven per jaar is tussen 2014 en 2019 gestaag gestegen, met een toename tussen 2 en 6% per jaar. Vanaf 2020 zien we een scherpe daling, wellicht als gevolg van de coronacrisis. De hoeveelheid is in de twee volgende jaren nog wat verder gedaald. Het laatst beschikbare cijfer uit 2022 laat een daling van 30% zien ten opzichte van piekjaar 2019. Het aantal tweedehands personenwagens ingeschreven per jaar is doorheen de jaren rond de 350 000 blijven schommelen. Ook hier was 2019 een piekjaar met 382934 inschrijvingen. De daling in de jaren nadien bedroeg slechts 10%. Hierdoor bedraagt het aandeel inschrijvingen van tweedehands personenwagens in de jongste jaren ongeveer 60% van het totaal, terwijl dit tien jaar geleden ongeveer 55% was.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie willen we dat producten zo lang en zo hoogwaardig mogelijk ingezet worden. Voor personenwagens spelen er heel wat factoren mee om uit te maken welke evoluties gewenst zijn in een circulaire economie. Langs de ene kant blijven personenwagens idealiter zo lang in gebruik als hun technische levensduur en milieuprestaties toelaten. De tweedehands automarkt zorgt er dan voor dat personenwagens opnieuw gebruikt worden. Nieuwe wagens bieden langs de andere kant potentieel om nieuwe technologieën te laten doordringen in het wagenpark. Zowel de samenstelling van nieuwe wagens als de materialenverhalen achter de technologieën dienen mee bekeken te worden voor een circulaire afweging. Tenslotte is de gebruiksfase nog crucialer dan de productiefase: in die zin moeten we vooral streven naar zo intensief en efficiënt gebruik van de personenwagens die in circulatie zijn.
Wat meet deze indicator?
Deze indicator geeft per jaar het aantal nieuw ingeschreven voertuigen weer, met een onderscheid tussen nieuwe en tweedehandswagens. De gegevens voor deze indicator zijn afkomstig van Ecoscore, dat beheerd wordt door VITO. De basisdata zijn afkomstig van de FOD Mobiliteit en Vervoer.