Wat zien we?
In de voorbije tien jaar zien we dat energetische valorisatie en storten zijn blijven dalen, tot waarden van respectievelijk 4% en 3% in 2020. Gedurende de meetperiode zien we ook het gezamenlijke percentage voor recyclage en hergebruik gestegen is, namelijk van 88% naar 93%. Voor hergebruik zien we een toename van 14% in 2011 naar 21% in 2020, met een piek van 26% in 2019. Deze cijfers illustreren de snelle evolutie naar meer circulaire oplossingen.
Waar willen we naartoe?
Om de waarde van materialen zo lang mogelijk te behouden gaat men in een circulaire economie op zoek naar manieren om de maximale waarde te halen uit voertuigen die einde levensduur zijn. Binnen dat model is hergebruik de belangrijkste circulaire strategie. Op die manier worden materialen en producten namelijk langer gebruikt zonder dat er nood is aan extra verwerkingsprocessen of downcycling. Tegelijk moeten de waarden voor energetische valorisatie en storting dalen. De algemene cijfers voor recyclage, hergebruik en energetische valorisatie in Vlaanderen liggen hoger dan de vooropgestelde doelen van Europa waarbij 95% een “nuttige toepassing” moet krijgen. Toch moeten we bij recyclage steeds rekening houden met het verwerkingsproces en de kwaliteit van het product. Afvalstromen valoriseren moet steeds voorrang krijgen op downcycling.
Wat meet deze indicator?
De gegevens over de verschillende verwerkingsprocessen van auto’s zijn afkomstig uit de jaarlijkse rapporten van Febelauto, het beheersorganisme voor afgedankte auto’s in België. Hoewel de data enkel beschikbaar zijn voor België als geheel kunnen we deze ook gebruiken voor Vlaanderen. Er zijn immers geen noemenswaardige verschillen tussen de recyclagepunten in de verschillende regio’s.