Wat zien we?
In de periode tussen 2010 en 2017 noteerden we een stijging met 19% van het totale aantal vrachtvoertuigen. Die stijging kan in verband gebracht worden met de economische ontwikkeling, maar was toch hoofdzakelijk toe te schrijven aan een toename met 25% van het aantal bestelwagens. Het aantal vrachtwagens en trekkers bleef stabieler, daar zagen we respectievelijk een lichte afname met zo’n 7% en een toename met 3%. Tegen 2017 lag het aantal bestelwagens bijna 7 keer hoger dan het aantal vrachtwagens en zo’n 13 keer hoger dan het aantal trekkers.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie willen we de materialenconsumptie naar beneden krijgen, wat voor vrachtvervoer neerkomt op een vermindering van het aantal voertuigen. Aangezien het aantal vrachtwagens nauw samenhangt met de economische ontwikkeling, kunnen we die vermindering van het aantal voertuigen bereiken door de gebruiksintensiteit op te drijven (stilstand verminderen), de laadefficiëntie te verbeteren (te veel lege vrachtwagens op de weg vermijden) of, indien haalbaar, te werken aan een modale verdeling waarin het spoor en de boot sterker vertegenwoordigd zijn.
Wat meet deze indicator?
Deze indicator geeft een idee van het aantal vrachtvoertuigen, zowel als totaal als per categorie, en is gebaseerd op de gegevens die door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Transport gepubliceerd zijn voor de periode tot 2017. Alle bestelwagens, vrachtwagens en trekkers die in Vlaanderen geregistreerd zijn, worden opgenomen in de gegevens.