Wat zien we?
Tussen 2010 en 2017 zien we een lichte daling in de gebruiksefficiëntie van auto’s. Er zijn momenteel geen recentere cijfers beschikbaar dus we hebben nog geen zicht op de meest recente evoluties.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie streven we naar een maximale bezettingsgraad van auto’s. Op die manier willen we de gebruiksefficiëntie verhogen en de behoefte aan nieuwe materialen voor de productie van nieuwe auto’s zo beperkt mogelijk houden.
Een autorit met meer inzittenden is efficiënter dan dezelfde rit met minder inzittenden. Carpooling is in dat opzicht een doeltreffend businessmodel om de efficiëntie te verhogen.
Wat meet deze indicator?
Deze indicator meet de gebruiksefficiëntie van auto’s op basis van hun bezettingsgraad. Om dat te berekenen, wordt het aantal kilometers dat afgelegd worden door de inzittenden gedeeld door het aantal kilometers dat de auto rijdt. Beide datasets zijn afkomstig van Promovia, het departement van Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.