Wat zien we?
Tussen 2010 en 2022 zien we dat de hoeveelheid inzittenden in auto’s rond 1.8 personen ligt. Dit aantal is lichtjes gedaald: aan het begin van de meetperiode lag dit rond 1.84 terwijl het in de laatste jaren rond 1.78 ligt. De hoge waarde voor datajaar 2019 betreft wellicht een uitschieter.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie streven we naar een maximale bezettingsgraad van auto’s. Carpoolen is doeltreffend omdat een autorit met meer inzittenden efficiënter is dan dezelfde mobiliteitsbehoefte invullen via individuele ritten, in de eerste plaats op vlak van brandstofverbruik. Indien carpoolen meer ingeburgerd geraakt als mobiliteitsoptie kan het ook een rol spelen in een verkleining van het wagenpark.
Wat meet deze indicator?
Deze indicator geeft de gemiddelde bezettingsgraad van alle verplaatsingen met de auto weer zoals gerapporteerd in het Onderzoek Verplaatsingsgedrag dat bijna ieder jaar georganiseerd wordt vanuit het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.