Wat zien we?
De hoeveelheid huishoudelijk restafval in Vlaanderen is sinds 2013 continu blijven dalen, met uitzondering van het coronajaar 2020. Die trend is voornamelijk te verklaren door de daling van het grofvuil en het huisvuil als gevolg van diverse beleidsinitiatieven die de voorbije jaren genomen werden, zoals de uitbreiding van de pmd-zak, de verdere doorvoering van gewichtsdiftar en de maatregelen om de hoeveelheid grofvuil terug te dringen (bv. invoering van de aanvaardingsplicht voor afgedankte matrassen).
Terwijl er in 2013 nog 158,58 kg huishoudelijk restafval per inwoner werd geproduceerd in Vlaanderen, was dat in 2022 nog maar 128,19 kg per inwoner. We kunnen dus spreken van een significante daling van 30 kg in de periode 2013-2022.
Waar willen we naartoe?
De evolutie van de totale hoeveelheid huishoudelijk restafval in Vlaanderen is een indicator voor de hoeveelheid huishoudelijk afval die bijna volledig afgevoerd wordt naar definitieve verwijdering (verbranden of storten) en dus de materialenkringloop verlaat . Deze indicator is van belang omdat de hoeveelheid restafval – in combinatie met de sorteeranalyse – aantoont dat het nuttig is om verder in te zetten op sorteren en selectieve inzameling.
Een van de doelstellingen in het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 is een verdere daling naar 138 kg huishoudelijk restafval per inwoner in Vlaanderen tegen 2022. Met 128 kg per inwoner is deze doelstelling in 2022 ruimschoots gehaald. Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 en het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 stellen dat het huishoudelijk restafval, inclusief het vergelijkbaar bedrijfsrestafval, op Vlaams niveau verder moet dalen naar 100 kg per inwoner tegen 2030.
Wat meet deze indicator?
De evolutie van de totale hoeveelheid huishoudelijk restafval in Vlaanderen is een indicator voor de preventie van huishoudelijk afval. Deze indicator is van belang omdat de hoeveelheid restafval – in combinatie met de sorteeranalyse – aantoont dat het nuttig is om verder in te zetten op sorteren.