Wat zien we?
Na een gestage verbetering van de milieuprestaties van nieuwe auto’s op de Vlaamse markt zien we vanaf 2020 een versnelling optreden. De gemiddelde CO2-uitstoot daalde met 10% per jaar en in 2023 zelfs met bijna 20%, met een waarde van 73,9 gram CO2-eq./km. Tegelijk steeg de gemiddelde ecoscore met ca. 1,5 eenheden en in 2023 met 2,6 eenheden. Deze verbeteringen vallen te verklaren door het almaar stijgende aandeel aan voertuigen die op alternatieve brandstoffen rijden (elektrisch, CNG, LPG of biobrandstoffen) en die nu 49% van het marktaandeel vertegenwoordigen.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie willen we dat de milieu-impacten van productie en gebruik van producten minimaal zijn. Voor personenwagens weegt vooral de gebruiksfase door. Via de introductie van nieuwe personenwagens vinden nieuwe technologieën hun weg naar het Vlaamse voertuigenpark. De recente en versnellende elektrificatie van het wagenpark impliceert een vermindering van het rechtstreekse verbruik van benzine en diesel met bijhorende verbeteringen in milieuprestaties. Zowel de samenstellingen van nieuwe wagens als de materialenverhalen achter de technologieën dienen evenwel verder bekeken te worden voor een circulaire afweging; deze zullen verder evolueren als gevolg van de voortschrijdende hernieuwbare energietransitie.
Wat meet deze indicator?
De berekening van de ecoscore van een voertuig volgt een levenscyclusbenadering: zowel rechtstreekse als onrechtstreekse emissies worden meegenomen, en dit op vlak van klimaatverandering, luchtkwaliteit en lawaai. De CO2-uitstoot tijdens de gebruiksfase weegt het zwaarst door in de ecoscore. De gegevens voor deze indicator zijn afkomstig van Ecoscore, dat beheerd wordt door VITO. De basisdata zijn afkomstig van de FOD Mobiliteit en Vervoer.