Wat zien we?
De curves van de uitstoot van zowel personen- als goederenvervoer vertonen een golvend verloop. De maximale waardes van beide werden vòòr 2010 bereikt. De uitstoot van personenvervoer vertoonde sindsdien een gestage daling, terwijl de uitstoot van goederenvervoer vrij stabiel bleef. De lagere uitstoot in 2020 hing samen met de coronacrisis; de uitstoot van personenvervoer daalde toen veel sterker dan die van goederenvervoer. In 2021 lagen beide waarden een stuk lager dan voorafgaand aan 2020.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie streven we naar een zo beperkt mogelijk materialengebruik en een zo laag mogelijke uitstoot. Broeikasgasuitstoot als gevolg van brandstofverbruik is verantwoordelijk voor een groot aandeel de totale uitstoot van Vlaanderen van de mobiliteit. Een primair doel is om de uitstoot als gevolg van brandstofverbruik te verminderen door over te schakelen naar zuinigere en milieuvriendelijkere voertuigen en het aantal voertuigen terug te dringen. Voor goederenvervoer kunnen de mogelijkheden voor spoor- en watertransport verder onderzocht worden, evenals het inzetten van duurzame last mile delivery opties.
Wat meet deze indicator?
Deze indicator meet de impact van het brandstofverbruik in Vlaanderen op basis van de broeikasgasuitstoot, uitgedrukt in kiloton CO2-equivalenten. De gegevens worden ter beschikking gesteld door de Vlaamse Milieumaatschappij.