Wat zien we?
Autodelen heeft de voorbije jaren sterk aan populariteit gewonnen. Het aantal lidmaatschappen is tot meer dan 170 000 gestegen in 2022. De trend laat een duidelijke versnelling zien. Het aantal actieve gebruikers wordt pas sinds 2021 opgevolgd: dit aantal ligt meer dan de helft lager dan het aantal geregistreerde gebruikers, maar een stijging is ook hier zichtbaar.
Waar willen we naartoe?
Autodelen is bij uitstek een circulair businessmodel: het zorgt voor een optimalisatie van de gebruiksintensiteit van auto’s en is een strategie om met minder auto’s de mobiliteitsbehoefte in te vullen. Bovendien biedt autodelen een duwtje om sneller alternatieve vervoersmodi te overwegen. In eerste instantie willen we dat autodelen meer ingeburgerd geraakt. Dat zien we weerspiegeld in de huidige data die een versnelde stijging van zowel het totale aantal als het aantal actieve lidmaatschappen laten zien.
Wat meet deze indicator?
Autodelen.net rapporteert periodiek in zijn jaarrapporten het aantal lidmaatschappen van autodeelsystemen zoals gekend aan het begin van een jaar, geldend als het cijfer voor het voorbije jaar. De data zijn een optelsom van de lidmaatschappen van de verschillende systemen die autodelen aanbieden, dit zowel round trip, free floating als particulier. Geregistreerde gebruikers zijn personen die klant of lid zijn van een autodeelorganisatie, al dan niet via het betalen van een instapkost en/of een periodieke abonnementsbijdrage waardoor de gebruiker toegang verkrijgt tot de gedeelde wagens van de autodeelorganisatie. Actieve gebruikers hebben tijdens het laatste jaar minstens één rit afgelegd met een deelwagen. Het aantal actieve gebruikers/autodelers geven een accurater beeld van het effectieve gebruik, maar er kan nog steeds sprake zijn van dubbeltellingen in de situaties waarin een zelfde gebruiker binnen een jaar via verschillende systemen een autodeelrit afgelegd heeft.