Wat zien we?
In Vlaanderen werd in 2020 minstens 66% van de afstanden met de wagen afgelegd. De trein komt op de tweede plaats, met een aandeel van minstens 9%. Sinds de opkomst van elektrische fietsen is hun aandeel tot minstens 1% gestegen in 2020.
Waar willen we naartoe?
In een circulaire economie willen we de mobiliteitsbehoefte invullen met zo weinig mogelijk verbruik van materialen. Dat impliceert een beweging in de richting van (veel) meer gebruik van gedeelde en actieve vormen van mobiliteit. Het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 stelt een doelstelling voorop van een aandeel duurzame verplaatsingsmodi van minstens 40% tegen 2030. De getoonde cijfers drukken de aandelen op een andere manier uit in personenkilometers, maar illustreren dat bovenstaande doelstelling nog ver weg ligt.
Wat meet deze indicator?
De cijfers zijn afkomstig uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag, een bevraging die periodiek georganiseerd wordt door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, en werden overgenomen uit het Mobiliteitsverslag van de MORA.
De cijfers vormen een benadering van de afgelegde afstanden omwille van de beperkingen van de bevraging. Tot en met 2017 werden zeer nauwkeurige cijfers, gebaseerd op de jaarlijkse stijging van de kilometerstand per voertuig, beschikbaar gesteld door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Transport.