Wat zien we?
In de voorbije tien jaar zien we dat energetische valorisatie en storten zijn blijven dalen, tot waarden van respectievelijk 4,2% en 2,4% in 2022. Gedurende de meetperiode zien we ook het gezamenlijke percentage voor recyclage en hergebruik gestegen is, namelijk van 88% naar 93%. Voor hergebruik is sinds 2017 de kaap van 20% overschreden. De cijfers illustreren een evolutie naar een meer circulaire aanpak.
Waar willen we naartoe?
Materialen verkregen uit de sloop van voertuigen dienen zo lang en zo hoogwaardig mogelijk in gebruik te blijven. Hergebruik van onderdelen is daartoe een erg effectieve circulaire strategie, omdat er dan geen nood is aan extra verwerkingsprocessen en er vindt geen downcycling plaats. Tegelijk moeten de waarden voor energetische valorisatie en storting dalen naar een minimaal niveau. De algemene cijfers voor recyclage, hergebruik en energetische valorisatie in Vlaanderen liggen sinds 2015 hoger dan de vooropgestelde doelen van Europa waarbij 95% een nuttige toepassing moet krijgen. De doelstelling inzake 85% hergebruik en recyclage wordt reeds vanaf het begin van de meetperiode gehaald.
Wat meet deze indicator?
De gegevens over de verschillende verwerkingsprocessen van auto’s zijn afkomstig uit de jaarlijkse rapporten van Febelauto, het beheersorganisme voor afgedankte auto’s in België. De gegevens hebben betrekking op de sloop van voertuigen in België en staan los van de regio waar de voertuigen werden gebruikt.